Hoe fijn zou het zijn als we de akoestiek van onze omgeving kunnen verbeteren. We ervaren het namelijk allemaal: thuis, op kantoor, in restaurants of wachtruimtes. Slechte akoestiek: galm, echo, een ‘koud’ en hard geluid, een vertrouwelijk gesprek wat je woord voor woord kunt verstaan of juist een gezellige avond aan tafel waarbij je geen gesprek kunt voeren. Dit zijn allemaal voorbeelden van “slechte akoestiek”. Voor het verbeteren van akoestiek – thuis of op kantoor – schakel je In Zee in. Wij zijn specialist in akoestische producten.

Wat is goede akoestiek?

De akoestiek in een ruimte is medebepalend voor hoe wij die ruimte beleven. Maar wat is dan goede akoestiek? Of beter gezegd: met welke wensen moeten wij rekening houden bij het verbeteren van de bestaande akoestiek? Een goede akoestiek is afhankelijk van de ruimte en de functie van hiervan. Zo is de beleving van akoestiek in een bibliotheek anders dan in een restaurant. Er worden dan ook per ruimte en functie andere eisen gesteld betreft geluidsniveau, spraakverstaanbaarheid en nagalm. In een bibliotheek moet het stil zijn, zodat je je goed kan concentreren. Maar niet te stil, waardoor je het omslaan van een bladzijde kunt horen. In een restaurant is er meer geluid. Hierdoor ontstaat een bepaalde vorm van privacy tussen de tafels. Maar te veel geluid kan ervoor zorgen dat je aan je eigen tafel geen gesprek meer kunt voeren.

Een ding is duidelijk: bij het verbeteren van de akoestiek moet je rekening houden met de functie, die de ruimte vervult.

Akoestische fotopanelen

Slechte akoestiek: een groot probleem

Slechte akoestiek is één van de meest gehoorde problemen. Niet alleen in open kantoren, maar ook in restaurants, ontvangstruimtes, zorginstellingen, scholen, kinderdagverblijven en thuis. Slechte akoestiek zorgt er namelijk voor dat we ons niet goed kunnen concentreren, snel afgeleid zijn en meer fouten maken.

In een restaurant zijn hard en veel geluid vooral vermoeiend. In een wachtruimte van een zorginstelling wil je privacy en in een kinderdagverblijf met drukke kinderen wil je het geluid zoveel mogelijk dempen. Door de akoestiek te verbeteren kun je hiervoor zorgen.

Akoestiek verbeteren met In Zee

Het verbeteren van akoestiek doen we om meerdere redenen. Namelijk: om geluidshinder te voorkomen, spraakverstaanbaarheid te verbeteren, geconcentreerd te kunnen werken en vertrouwelijke informatie te beschermen. Bij In Zee leveren wij akoestische oplossingen – bijvoorbeeld voor op kantoor -, zoals: panelen, wandplaten en andere geluidsisolatie.

Bij In Zee maken akoestische panelen in allerlei afmetingen en vormen. Ze verbeteren de akoestiek, dankzij de hoge absorptiewaarden of de absorptie van specifieke frequenties. Wij leveren panelen voor aan de wand, aan het plafond of rondom werkplekken. In-Zee brengt met goede akoestiek intimiteit en geborgenheid in een hectische omgeving!

Akoestiek verbeteren door geluidsabsorptie

Geluid is een trilling en beweegt zich als een golf door de ruimte. Door het gebruik van harde en gladde materialen, zoals: glas, tegels en beton, kan geluid weerkaatsen. Daarbij blokkeren open interieurs (zonder wanden en systeemplafonds) minder geluid. Wanneer er in deze ruimtes geen akoestische maatregelen worden getroffen, ontstaat er een slecht akoestisch klimaat. De ruimte wordt een klankkast van geluiden, een vervelende galm zorgt voor een slechte verstaanbaarheid en het volume van het geluid gaat omhoog.

In Zee kan – door het absorberen van geluid – de akoestiek van jouw ruimte verbeteren.

Akoestische callcenter wanden

Geluid absorberen

De akoestiek in een ruimte, zoals: een kantoor, kun je verbeteren door geluidsabsorberende, akoestische panelen te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan akoestische wandplaten voor op kantoor. Deze panelen absorberen het geluid: het geluid kaatst niet terug en de galm en het geluidsniveau nemen af. Geluidsabsorberende, akoestische panelen zijn met name geschikt voor ruimtes, waarin men last heeft deze geluidsproblemen, zoals in: open kantoren, restaurants, kinderdagverblijven, vergaderzalen en huiskamers.

Is het formaat van het paneel belangrijk?

Bij het verbeteren van de akoestiek is het simpele antwoord op deze vraag: ja! Zowel de oppervlakte (hxb) als de dikte van een paneel zijn belangrijk voor de absorberende werking. Een veilige stelregel is om ongeveer 30% van het vloeroppervlak aan akoestisch absorberend materiaal aan te brengen. Vaak zijn er in de ruimte ook andere materialen, die de akoestiek positief verbeteren, zoals: planten, gestoffeerde meubels en raambekleding. Er is daarom vaak minder oppervlakte nodig – of: alleen op strategische plekken.

Weten hoe jij het best de akoestiek van jouw ruimte kan verbeteren? Wij adviseren je hier natuurlijk graag over.

Waarom is de dikte van het paneel belangrijk?

Bij het verbeteren van de akoestiek speelt de dikte van de geluidsisolatie een belangrijke rol. De dikte van het paneel heeft namelijk invloed op de absorptie van het “soort” geluid. We kunnen geluid verdelen in hoge tonen en lage tonen. Lage tonen hebben een lage frequentie en hoge tonen een hoge. Om lage tonen te kunnen absorberen is een dikker paneel nodig. Voor hoge tonen is een dunner paneel soms voldoende. Afhankelijk van de situatie – welke tonen zorgen voor de overlast -, maken wij de panelen op maat. Over het algemeen maken wij onze wandpanelen met een dikte van 50 mm. Deze panelen hebben een akoestische waarde van aw=0,95. Zij zijn in staat de akoestiek significant te verbeteren.

Akoestiek verbeteren plafondpanelen

Akoestiek verbeteren in open kantoren

Voor kantoren hebben wij verschillende akoestische oplossingen, waaronder: wandplaten, panelen en andere geluidsisolatie, om de akoestiek van een ruimte te verbeteren. In open ruimte zijn de afstanden tussen wanden soms zo groot dat het te lang duurt voordat geluid wordt geabsorbeerd door een wandpaneel. Het is dan noodzakelijk om het geluid op een andere manier te beheersen. Bijvoorbeeld door het te blokkeren met akoestische schermen.

Goede of slechte spraakverstaanbaarheid

Soms is het belangrijk om iemand te kunnen verstaan. Bijvoorbeeld een leraar in de klas of een spreker tijdens een presentatie. In andere gevallen is het juist beter om iemand niet te kunnen verstaan. Bijvoorbeeld: telefonerende collega’s of een gesprek dat privacygevoelige informatie bevat. Hoe jij de akoestiek in een specifieke ruimte het beste kunt verbeteren, is van dit onderscheid afhankelijk.

Wanneer geluid informatie bevat zijn we sneller afgeleid dan wanneer dit niet het geval is. In open kantoren, bibliotheken en andere ruimtes waar concentratie belangrijk is, willen we dus een lage spraakverstaanbaarheid. Akoestische schermen, zoals: bureauschermen, baffles, callcenterwanden en ruimtedelers, dragen hier aan bij. Zij absorberen en blokkeren geluid, waarmee zij de akoestiek op kantoor verbeteren.

Privacygevoelige informatie? Akoestische ruimtes!

Wanneer het om privacygevoelige gegevens gaat, is het verbeteren van de akoestiek enorm belangrijk. Vanuit In Zee kunnen wij geluid absorberen met akoestische panelen. Daarnaast kunnen wij geluid blokkeren met akoestische schermen. Helaas zijn deze twee producten voor volledige privacy niet voldoende. Hiervoor is het belangrijk om geluid echt te isoleren: in een afgesloten ruimte bijvoorbeeld. Wij hebben voor deze situaties een aantal akoestische ruimtes ontwikkeld. Een ruimte om in te bellen, 1-op-1 te spreken of met een grotere groep.

Wil jij de akoestiek van jouw ruimte verbeteren? Bij In Zee hebben wij een oplossing, die echt bij jouw situatie past.

Vandaag nog jouw akoestiek verbeteren?

Of het nu gaat om jouw woning of op kantoor: het verbeteren van de akoestiek staat hoog op jouw verlanglijstje. Ongewenste geluiden kunnen je namelijk irriteren of afleiden. Schakel daarom vandaag nog In Zee in. Wij bieden hoogwaardige, akoestische oplossingen voor op kantoor, waaronder geluidsisolatie, wandplaten en panelen. Nieuwsgierig? Neem vandaag nog contact met ons op door te bellen naar 071-535 22 10. Hoe ga jij jouw akoestiek verbeteren?

Akoestische ruimte in de ruimte